Spanje-2016.reismee.nl

Madrid

Na een flitsende 300 km naar Madrid kwamen we hier in een flinke onwersbui terecht. Noodgedwongen binnen op bed gepicnict met meegebrachte wijn, kaas, nootjes, abrikozen en brood. Jammer want we hebben een hartstikke leuk zitje buiten.

Ook de kamer is heel mooi met splinternieuw sanitair. Beter dan de vorige dat was een zolderkamer met schuin dak.

Vanavond is er een belangrijke voetbalwedstrijd van Madrid en dat is te zien: veel publiek op straat. Hoewel de wedstrijd in italie gespeeld wordt....

Nu even een powernap. Ik zie al een voorzichtig zonnetje door de wolken schijnen. Straks met de metro naar het centrum.

Je zal maar in Madrid zitten en Reaal moet tegen atletico Madrid. Het is een gekkenhuis in de stad. We zijn voor de zekerheid maar in de rust naar "huis" gegaan. Kan nog wel eens uit de hand lopen met al die fans in de stad. Lekker rustig in de metro. We liggen nu de verlenging te kijken.

Zondag:

Vandaag in het reina sofia nationaal museum geweest. Was gratis na 13:30 haha, we blijven hollanders he!

Een heel groot museum met veel werk van Dali, picasso en nog veel meer grootheden die ik niet eens van naam ken.
Lang niet alles gezien maar toch 2 uur in doorgebracht. Daarna door naar de Jeronimus kerk, ook heel bijzonder, en het Retiro park.
Morgen is het Tyssen museum van 12:00 tot 15:30 gratis. Dus die gaan we ook doen, moet volgens trip adv ook heel mooi zijn.
Prado staat voor dinsdag gepland want dan is de Jeroen Bosch tentoonstelling geopend. Morgen komt trix hem openen. We proberen online tickets te kopen dat scheelt een tijd wachten, hoop ik.
En woensdag is de uitgebreide wisseling van de wacht bij het paleis, met veel ceremonieel vertoon. Hier proberen we ook een kijkje binnen te gaan nemen. Dat combineren we dan met de kathedraal.
Voor zover het reisplan.
Natuurlijk zijn jullie meer geinteresseerd in de gekke onverwachte en leuke lieve dingen. Zo zien we hier veel oude mensen die erg liefdevol benaderd worden. Niet alleen door een begeleider (zoon/dochter) maar ook door winkelpersoneel bijvoorbeeld. Heel vertederend om te zien. Voor het ontbijt belanden we per ongeluk bij een hele gezellige bakker. Gerund door 2 superaardige meiden (zusjes?) Met ook nog eens heerlijke koffie en gebak. Dit wordt ons vaste stekkie want het is hier om de hoek en naast de metro. Een goed begin van de dag.
Wat jullie niet zal verbazen is dat we onszelf heel vaak verbazen over waar we uitkomen. Zodoende komen we op leuke plekjes en krijgen we genoeg beweging. Een onverwacht kadootje was vandaag een parade/ concours van allemaal muziek en dansgroepen, erg leuk! Dit kwamen we tegen omdat we een half uur te vroeg waren voor de gratis entree van het museum.
Ook zagen we op 1 van onze omzwervingen een verticale tuin en liepen we door een heel gezellig straatje. De ober van het cafe waar we aten had de grootste moeite om de bedelaars weg te jagen en de rekeningen te brengen van een groep die over het hele terras was uitgewaaierd. En de beste man had al niet zoveel plzier in zijn werk.. net als de cipiers in het museum, wat een baan! Stomme toeristen in de gaten houden dat ze geen foto's maken waar het niet mag (zoals ik).
Grappige, leuke honden op straat. Geen zwervers gelukkig!
Op dit moment wordt Real Madrid gehuldigd in Bernabeu op 1 km afstand! Raar idee dat het zo dichtbij is. Het vuurwerk loopt bijna synchroon met de TV.
MAANDAG 30 MEI:
Vandaag eerst de tickets online geboekt voor het El Prado museum en bij de receptie uit laten printen. De Jeroen Bosch tentoonstelling moest speciaal op tijd geboekt worden. Mooie site trouwens. Als je interesse en tijd hebt moet je zeker even kijken.
O ja, weet je, het hostal is een soort labyrinth van trapjes, gangetjes en hoekjes. Ik heb ze geteld. We moeten 10x de hoek om voor we bij de uitgang zijn en 2 trappen af. Gisteren liep er een rondbuikige gast in zijn onderbroek over de gang, op weg naar de badkamer. Er zijn ook bezemkasten te huur voor 27, 50.
Gelukkig hebben wij een heerlijke kamer met eigen superde luxe sanitair.
Na het heerlijke ontbijt (croissant hamkaas en spinazieflapje) bij de lieve bakkersdames gingen we op pad naar het Thyssen museum. Er stond een enorme rij buiten te wachten. Tja, het was gratis) het museum is enorm groot en heeft veel prachtige werken van grote schilders. Ook best veel nederlandse en er hangt een schilderij van van Goyen waar volgens ons Dordt op staat. Al met 3 uur rondgelopen en behoorlijk uitgeput neergestreken bij taveberna Marmita. Een lekker dagmenu op met paella, biefstuk, koffie dessert en wijn en bier. Teruggekuierd naar de metro want weer siestatijd. Het weer knapt al lekker op. De zon laat zich wat meer zien en het is droog.
woensdag 1 juni:
gisteren (dinsdag) was ik jarig en werd ik meteen smorgens verwend met lieve berichtjes en felicitaties. Ik voelde me meteen jarig. Dat is toch wel erg leuk als je op vakantie jarig bent. Het was een extra feestelijke dag. Extra taart bij de bakker en toen naar het El Prado museum. We hadden idd online kaarten gekocht en dat was maar goed ook. Voor de Jeroen Bosch tentoonstelling moest je op een tijd reserveren en dat werd op de minuut gevolgd. Voor het Prado hebben we nog een rondje door de botanische tuin gedaan. mooie bonsai boompjes gezien, verder niet zo heel bijzonder maar het was maar om het wachten te veraangenamen. De JB tenrtoonstelling was erg indrukwekkend we hebben er 2 uur over gedaan . Na een lekkere cappuccino nog de rest van het El Prado gedaan. Nog 1,5 uur ongeveer. Ook dat was erg mooi. Wat een collectie hangt hier, ook wel nl werken bijv van Rubens. Mooi gedocumenteerd en met een luisterding veel info. We konden geen schilderij meer zien. Om half 7 zaten we bij Oven, een erg goed italiaans restaurant waar we heerlijke wijn dronken en pasta aten. Na het eten nog heerlijk door de stad gekuierd, er was heel veel muziek in de stad, het was erg gezellig. Dat begon trouwens smorgens al in de metro. Ook heb ik een nieuwe tas van Charles voor mijn vjaardag gehad .
Een zalige verjaardag gehad en zeer voldaan in slaap gevallen.
vandaag hadden we de parade van de wissel van de wacht en bezoek van het koninklijk paleis en de kathedraal op het programma staan. Vandaag was een warme dag, de eerste eigenlijk pas in Madrid. We hebben best lang in de zon gestaan maar het was de moeite waard. Met paarden en muziek wordt een parade afgenomen die iedere eerste woensdag van de maand plaatsvind.
Daarna lekker tapas gegeten bij nummer 6 van TA : La Mi Venta. Heerlijke wijn en goed eten dus maar meteen voor savonds gereserveerd en zeker geen spijt. Heerlijke calamaris en paella gegeten. Om 5:45 uur in de rij voor een bezoek aan het paleis. Dat was wel erg heet in de zon maar gelukkig hadden we een grote fles water bij ons en stond er een zacht windje. Spanjaarden zijn wel irritant hoor. Gaat er 1 in de rij staan schuift de rest er op het laatst tussen. Soms een heel reisgezelschap. Die kunnen nog wat van de Engelsen leren. Het paleis was erg mooi maar we werden er als een worst doorheen geduwd. Dat was afschuwelijk. We waren dan ook blij dat we weer buiten stonden. Achteraf hadden we beter een uur later kunnen gaan dan was er geen rij meer geweest en was het minder druk. We mochten weer geen foto's maken.
dit was alweer onze laatste dag in Madrid, een stad waar we even aan moesten Wennen, Waarschijnlijk ook door het slechte weer maar die we uiteindelijk erg zijn gaan waarderen. Wat een rijkdom en gezelligheid heeft deze stad. Het voelt echt lekker Spaans. Morgen gaan we naar Torento voor 1 nachtje , ook heel benieuwd naar!

paul

Jammer van die bui. Vannacht misschien nog eentje en dan verder droog. Zo te zien is het er niet zo warm (zondag 20), maar het gaat dan waarschijnlijk langzaam omhoog naar 29 graden later in de komende week.
En jullie vermaken je toch wel ;-)

Lieneke

Vanavond kwam er ook nog een flinke bui voorbij Paul. Maar gelukkig zaten we binnen. De temperatuur is straks waarschijnlijk hoger dan we aankunnen dus we profiteren nog maar even van de "kou" wij vermaken ons idd wel hoor. Ook veel grote paleizen en musea te bezichtigen

Ria

Hoi Lien en Charles,
maheeft alles gelezen en ik (margreet) leer haar nu een reactie te plaatsen.
we kijken uit naar het volgende reisverslag.