Spanje-2016.reismee.nl

Valencia

Gisteren op tijd opgestaan om te ontbijten en boodschappen te doen voor de 400 km lange reis van Toledo naar Valencia. De reis verliep goed met mooie landschappen onderweg van graanvelden, klaprozen, olijfboomgaarden en druiven. Na een paar stopjes kwamen we ongeveer om half 3 in Valencia aan maar we konden pas om 4 uur inchequen dus reden we een stukje door naar het strand. Daar hebben we wat gegeten en gelezen en zijn toen terug gereden richting het hotel. Valencia is geen makkelijke stad om met de auto te rijden. Het verkeer lijkt alle kanten op te gaan en de rij baantjes zijn erg smal. Ook wij gingen alle kanten op behalve de goede. De tomtom stuurde ons ongeveer overal tegen de richting in waardoor we rondjes bleven rijden. Heel frustrerend!!! Op het laatst de auto geparkeerd aan de straat en met de koffers gaan lopen. Toen waren we er zo. De mw van de receptie was alleraardigst en heeft ons enorm geholpen een goede oplossing te vinden voor de auto. Dat is uiteindelijk gelukt. Met de rest van de bagage zijn we toen weer teruggesjouwd naar het hotel. Doodmoe zijn we daar gaan douchen en slapen. Om 22:15 toch nog maar de stad in gegaan maar we konden geen eten meer krijgen. Wel konden we bij een creperie een heerlijke pannenkoek met witte chocola en aardbeien kopen. En of dat smaakte!!!

Uiteindelijk weer heerlijk geslapen. We hebben een kleine kamer maar een heerlijk bed en een kleine badkamer maar een heerlijke douche. Al met al een goede accomodatie in het centrum. Op het moment loopt er een fanfare voorbij :) gezellig hoor. Straks lekker eten. We hebben al wat gereserveerd want het is vandaag zaterdag. Vandaag hebben we lekker uitgeslapen. Toen ik om 8:30 wakker werd onweerde het en het is de hele dag bedompt gebleven met af en toe een buitje. Om 12:00 gingen we ontbijten. We maakten een leuke wandeling uit de reisgids en kochten aardbeien, abrikozen en brood in de marcado central. Een mooie oude markthal. Verder nog mooie gebouwen en kerken en het station noord bewonderd. Een enkele reis met de trein naar Barcelona kost maar 28 euro pp. Dat is een gewone trein dus daar doe je wel een tijd over denk ik. Maar wel erg goedkoop. Als ik zie wat wij aan die auto kwijt zijn. Vandaag hebben we een fietsexcursie voor morgen geboekt dus dan moeten we vroeg op. We krijgen een nl talige gids. Ik ben benieuwd. Jullie horen er nog van.

Het is dinsdag 00:31 maar ik doe nog even een blogje om.

De fietstoer was erg leuk, Antonio, een hagenees van spaanse komaf, liet ons de bekende en minder bekende plekken van Valencia zien. we besloten de fietsen tot 8 uur bij te huren. Dat was lekker. Naar het prachtige strand van Valencia gefietst. Een drankje gedaan en een kort strandwandelingetje gemaakt. Het water was best warm. Het was druk op het strand en er waren veel mensen in de zee. Terug in het hotel besloten we de fietsen in te leveren om morgen van het hotel fietsen te huren. Met nog een half uur te gaan gingen we op pad maar wat bleek. Een processie in onze straat van santa Bult. De nacht ervoor al flink feest (=herrie) gevierd. Snel voor de stoet uitgefietst maar overal werden we door de gc een andere kant op gestuurd. Ga dan in Valencia, de grote verdwaalstad, de straat van het fietsverhuur maar eens vinden. Dat viel niet mee. Paarden achter ons aan!. Maar gelukt. Als beloning een kan aqua de Valencia met kippenvleugels op . Heelijk: jus dorange met wodka, cava en ijs. Heerlijk!!

Bij een gezellig tapasbarretje d avonds gegeten.

Vandaag (maandag) hebben we om 13:00 de miquelette beklommen. 207 flinke treden omhoog met als beloning een prachtig uitzicht over Valencia. Illegaal de kathedraal bezocht, mooi maar al zoveel van dit soort gezien. In het hotel hebben we Uitgezocht hoe we het best met de auto terug kunnen rijden naar het hotel. De route uitgeschreven en ingetekend en met de fiets gaan rijden. Ook nog een hele klus. Deze fietsen waren een stuk minder comfy. Hey zadel stond bij allebei op de hoogste stand en nog hadden we soort kleuterfietsen.het fietste niet fijn masr konden wel makkelijk met de voetjes bij de grond. We deden eigenlijk een speurtocht.waarbij we overal over de stoep gingen om niet doodgereden te worden. We namen een menu bij cinnamon deze staat hoog in de ta en ons inziens terecht. Heerlijk en eerlijk eten. Na de siesta weer een mooie fietstocht door het Turia park en langs de mercado de Colon, veel mooier dan de mercado central trouwens. Het oude postkantoor met zijn kristallen dak bewonderd. De moeite waard. En bij het tapasbarretje van gisteren weer wat gegeten. Bij thuiskomst was de plaatselijke harmony aan het spelen. Waarschijnlijk de afsluiting van ste bult. Nog een poosje geluisterd. Nu lekker slapen. Charles slaapt al. Morgen maar niet fietsen we hebben allebei zadelpijn. Inmiddels is het 1:02 en de harmony is nog niet klaar. Wat een nachtbrakers zijn die spanjaarden. Charles neemt de zaag voor zijn rekening ;)

Dinsdag 9:26.

Zo, nog even wat aangevuld dus goed lezen het stukje hiervoor haha. We hebben goed geslapen en willen vandaag naar het palacio .... het is een museum in een huis van een rijke verzamelaar. Soort museum van Gijn. Ook staat een bezoekje aan het stadhuis op mijn verlanglijstje.

Dat bezoekje aan het stadhuis was verrassend leuk. We mochten in een aantal prachtige vertrekken kijken waaronder een balzaal, een soort congreszaal en op het balkon. Waarvandaan we een mooi uitzicht hadden. Nog net op tijd de fietsen ingeleverd (idd toch gefietst). We probeerden het plaatselijke drankje dat er erg lekker uitziet maar erg vies smaakt: horchata. Het is gemaakt van aardamandelen, water en suiker. Weeig smaakje met een melig gevoel in je mond. Het vult ook erg. Om het te laten zakken maar een rondje door de Carmen wijk gelopen en langs het Turia park terug.dit is de oude wijk van Valencia soms ook wat vervallen. Het was behoorlijk warm dus we waren blij met de airco bij Cinnamon waar we weer heerlijk gelunched hebben.

Na de siesta naar het paleis des Marques de dos aquas gegaan waar ik al eerder over schreef. Dit was ook bijzonder mooi met een keramiekmuseum. We hadden weer trek in een aqua de Valencia (bedankt voor de tip Annemiek Mulders). dus op naar bar&kitchen. Die vonden we vorige x erg lekker en je zit daar op een knus pleintje. Vinden we gezelliger dan aan een autoweg. De spanjaarden schijnt dat niet uit te maken. Omdat we geen cash meer hadden en de volgende dag oa de parking moesten betalen besloten we "even" te pinnen. Dit liep wat uit de hand omdat de automaat bij de 2e transactie mijn pas inslikt. Even staan klooien en het nummer gebeld maar dat gaf alleen spaans. De gc erbij gehaald maar ook die spreken geen engels. Gelukkig bood een jonge man hulp en die vertelde dat we de volgende ochtend de pas op konden halen op vertoon van mijn paspoort. Wat een gedoe.de gok genomen en de pas niet geblokkeerd. Gelukkig kregen we de pas zonder problemen terug. Zodoende waren we supervroeg. 8:15 ging de bank op en stonden wij op de stoep.

1 tip voor als je ooit naar Valencia gaat: ga NIET met de auto de stad in! Het is een hel !

Margreet

Lijkt me ontzettend leuk om door zo'n stad te fietsen.
Veel plezier!

paul

Kan me niet voorstellen dat je om 11 uur 's avonds nergens meer kunt eten. Ze beginnen toch pas om 9 uur en de Mac is tot 1:30 open ;-)
Die oude markthal (Mercat Central) is een prachtig gebouw trouwens, ook van buiten.
Veel fietsplezier morgen, het blijft droog en een graad of 26, dus dat zit wel goed.

LIENEKE

Ben jij in Valencia geweest Paul?

paul

Nee, helaas niet; ben nog niet verder gekomen dan Barcelona, maar Google is overal geweest ;-)

paul

Wat hebben jullie een energie zeg. Is dat van de agua de Valencia of gewoon het afgelopen jaar opgespaard of wordt het een week uitrusten straks bij thuiskomst?
Hoe dan ook, geniet er maar van de komende dagen.

LIENEKE

Je moet ook wel een beetje gek zijn hoor, tussen die maffe spanjaarden te fietsen